Niemowlę unoszące się na ramionach i spoglądające do góry.

Rozwój motoryki dużej i małej dziecka możliwy jest dzięki kształtowaniu się i dojrzewaniu układu nerwowego. Wszystkie wzorce ruchowe mają charakter indywidualny i zależą od wielu czynników. Około 87% dzieci rozwija się ruchowo zgodnie z regułą od obracania się wokół własnej osi, do stawania i chodzenia, ale pozostałe 13% może niektóre stadia pomijać (np. nie raczkować).

Zmiany, jakie zachodzą w rozwoju motorycznym i ruchowym, ich kolejność i dynamiczność określa się za pomocą praw rozwoju. Mówią one o tym, że rozwój zaczyna się od głowy ku dołowi oraz od osi ciała na zewnątrz. Dziecko najpierw unosi głowę, później siada, a dopiero na końcu wstaje. Podobnie z ruchem od osi ciała, dziecko najpierw kieruje główkę ku przedmiotom czy obiektom, następnie wyciąga ręce, sięga, a na końcu chwyta – najpierw całą dłonią, później paluszkami.

Dziecko w okresie jednego roku od urodzenia osiąga ogromne kamienie milowe w rozwoju ruchowym. Dziecko w coraz większym stopniu panuje nad własnym ciałem. Rozwój ruchowy w pierwszym roku życia jest bardzo ważny i niezwykle dynamiczny.

Dziecko:

  • w 1 miesiącu życia unosi głowę, podbródek,
  • w 2 miesiącu życia unosi głowę, opiera się na przedramionach,
  • w 3 miesiącu życia trzyma głowę prosto w pozycji pionowej, obraca się z brzuszka na plecy,
  • w 4 miesiącu życia unosi głowę i klatkę piersiową, przy opieraniu się na dłoniach,
  • w 5 miesiącu życia siada, przy podciąganiu za ręce, samodzielnie siedzi, przy opieraniu się przez krótki czas,
  • w 6 miesiącu życia przewraca się z pleców na bok, unosi głowę w pozycji na plecach,
  • w 7 miesiącu życia samodzielnie siedzi bez podparcia,
  • w 8 miesiącu życia pełza, siada z pozycji na brzuchu,
  • w 9 miesiącu życia sprężynuje, przy trzymaniu pod pachami,
  • w 10 miesiącu życia wstaje przy oparciu, stoi przy przytrzymywaniu się.
  • w 11 miesiącu chodzi, przy trzymaniu za obie ręce,
  • w 12 miesiącu życia około 51% dzieci potrafi samodzielnie postawić 3 kroki, stoi bez trzymania się.

Oczywiście należy pamiętać, iż wszystkie zmiany, jakie zachodzą w rozwoju ruchowym dziecka mają charaktery zindywidualizowany. Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem, a podane wyżej informacje są orientacyjne i uogólnione.