Powszechnie panuje opinia, że małe dzieci tylko śpią. Faktycznie, przez większość czasu niemowlę śpi, przeciętnie około 14-15 godzin. Ale to, ile śpi, dokładnie zależy od jego cech, genów, temperamentu. Śpi głównie w nocy, ale i w kilku drzemkach w ciągu dnia. Male dziecko nie wie, kiedy jest dzień, a kiedy noc. Sen noworodka jest bardzo ważny dla jego prawidłowego rozwoju i wzrostu. Nie jest taki sam jak sen dorosłego człowieka. Jedna trzecia snu dorosłego człowieka to tak zwana faza REM, czyli faza szybkich ruchów gałek ocznych. Sen noworodka składa się głównie z fazy REM, podczas której dochodzi do rozwoju mózgu, tworzenia połączeń nerwowych, przysadka uwalnia hormon wzrostu, co powoduje wzrost organizmu.
Żeby sen niemowlęcia był prawidłowy należy przestrzegać kilku podstawowych zasad.
Po pierwsze odpowiednia temperatura powietrza. Dziecko powinno spać w pomieszczeniu, w którym temperatura wynosi około 18 stopni, nie więcej niż 22. Dziecko nie powinno być zbyt grubo brane, wystarczy jedna warstwa więcej niż osoba dorosła. Pokój przed snem powinien być dobrze wywietrzony, a jeśli na zewnątrz jest ciepło, nie należ zamykać szczelnie okna.
Po drugie nie każde dziecko do zaśnięcia potrzebuje kołysania i smoczka. Po kąpieli i karmieniu dziecko spokojnie zaśnie samo. Jeśli nie ma z tym problemów, nie warto wprowadzać zasady bujania i kołysania w ramionach czy wózku. Spokojnemu dziecku nie należy też podawać smoczka, który może zaburzać naturalny odruch ssania piersi. Jeśli nakarmione i wykąpane dziecko jednak płacze, być może potrzebuje biskości. Wtedy należy wziąć je w ramiona, zaśpiewa, przytulić.
Po trzecie, małe dziecko powinno spać na wznak. Nie należy układać go na brzuszku, ze względu na ryzyko śmierci łóżeczkowej. Jeśli dziecko ma tendencję do ulewania, należy kłaść go na boku.
Po czwarte, dziecko powinno spać na twardym, płaskim materacu, bez poduszki pod głową.
Sen niemowlęcia jest indywidualną kwestią organizmu. To ile, jak i kiedy śpi dziecko zależy od genów, cech, temperamentu i wrażliwości, oraz od nawyków i przyzwyczajeń, jakie wykształcają w nim rodzice.